Kādēļ mācīties mūziku ? TOP 10

1. Mūzikas nodarbībās bērns attīsta matemātisko domāšanu.

Bērns sāk domāt plaši; atceroties skaņdarbu no galvas, nospēlējot pareizo taustiņu, bērns manipulē ar abstraktām skaņu zīmēm; un skaņdarbā, tāpat kā matemātikā pierādījumā nav iespējams neko ne pielikt, ne atņemt. Tas nebija nejauši, ka A.Einšteins spēlēja vijoli, un 70% Oksfordas fizikas un matemātikas profesori ir mūzikas kluba biedri.

2.Mūzikas valoda un sarunu valoda ir brāļi, dvīņi.

Viņi ir dzimuši viens aiz otra. Vispirms muzikālā valoda, tad sarunu valoda. Un mūsu smadzenēs viņi abi turpina dzīvot blakus. Frāzes un teikumi, komati un punkti, jautājumi un izsaukumi ir gan mūzikā, gan valodā. Spēlējošie un dziedošie runā labāk un raksta labāk. Vieglāk spēj atcerēties svešvalodas vārdus, ātrāk apgūst gramatiku. Melomāni – Stendāls, Ž.Ž.Russo un R.Rolāns zināja svešvalodas un rekomendēja visiem topošiem poliglotiem mācīties mūziku.

3.Muzikālās nodarbības veido un attīsta gribasspēku un disciplinē

Vingrināties mūzikas instrumenta spēli nepieciešams katru dienu un regulāri. Ziemā un vasarā, ikdienā un svētkos. Gandrīz ar tādu pašu neatlaidību kā cilvēks trenējas sporta nodarbībās.

4. Mūzika ir strukturāla un tajā pastāv hierarhija. 

Lielas formas skaņdarbi sadalās mazākās vienībās, kuras, savukārt, sadalās nelielās tēmās un melodiju fragmentos, kuri sastāv no frāzēm un motīviem. Dabiska mūzikas hierarhijas izpratne palīdz saprast datoru, kurš arī ir strukturēts un hierarhisks. Mūzikas mācības ir tiešākais ceļš, kurš ved uz datorzinātnes virsotnēm. Ne velti, Microsoft firma dod priekšroku darbiniekiem, kuriem ir muzikālā izglītība.

5. Mūzikas nodarbības attīsta saskarsmes prasmes.

Mācoties mūzikas skolā tiek atskaņoti dažādi skaņdarbi, kur nepieciešams iejusties komponistu radītajos tēlos, atskaņot mūziku izjūtu veidā, izmantot žestus un mūzikas valodu. Tas ir tikai viens solis līdz menedžerim, jo viņam galvenais ir saprast cilvēkus un prast tos vadīt sev vēlamajā virzienā.

6. Mūzika veido tikumību.

Muzikanti ir vienlaicīgi gan ar “mīkstu” sirdi, gan vīrišķīgi. Kā apgalvo psihologi, muzikanti – vīrieši ir iejūtīgi kā sievietes, un muzikantes – sievietes ir izturīgas un stipras kā vīrieši. Bērni, kuri mācās mūziku ir iejūtīgi un vienlaicīgi arī pacietīgi.

7.Mūzikas nodarbības pieradina “pievienošanos pēc komandas”.

Muzikanti mazāk baidās no briesmīgā vārda “deadline” – brīža, kad padarītais darbs ir jānodod. Atrašanās uz skatuves mākslinieku pieradina būt maksimāli gatavam pēc “komandas”. Un bērns ar šādu pieredzi nevar izkrist ne eksāmenos, ne darba intervijās, ne atbildīgos ziņojumos. Mūzikas nodarbības bērnībā nozīmē – maksimālu izturību un artistismu uz visu mūžu.

8. Spēlēt – tas nozīmē turpināt tradīcijas.

Mūziku bija jāmācās visiem aristokrātiem. Prasme muzicēt tas ir šiks, spožums, laicīgās dzīves augstākais sasniegums. Turpināt iepazīt daudzveidīgos mūzikas laikmetus caur mūziku un nest tos tālāk mūsdienu sabiedrībai.

9.Mūzikas nodarbības audzina mazus “cēzarus“, kuri prot darīt vairākus darbus uzreiz.

Mūzikas nodarbības palīdz attīstīt spēju orientēties vairākos vienlaicīgi notiekošos procesos. Lasot no lapas, pianists vienlaicīgi dara vairākas lietas, atceras pagājušo, domā par nākošo un kontrolē pašlaik notiekošo. Mūzika plūst laikā un “lasot no lapas” mūziku nav iespējams pārtraukt, apturēt, atpūsties un uzelpot. Tāpat kā aviodispečers vai biržas brokeris, kuri vienlaicīgi seko līdzi vairākiem ekrāniem un vienlaicīgi klausoties dod informāciju dažādiem uztvērējiem. Mūzika pieradina domāt un dzīvot vienlaicīgi dažādos virzienos.

10. Un beigās – mūzika ir labākais ceļš uz panākumiem dzīvē.

Nav brīnums, ka muzikāla pagātne ir bijusi daudzām slavenībām. A.Kristi savu pirmo stāstu uzrakstīja par to, kāpēc viņai bijis grūti spēlēt klavieres publikas priekšā. Kondoliza Raisa gluži pretēji, mīl spēlēt publikas priekšā savā apžilbinošajā koncerttērpā. B.Klintons apgalvo, ka bez sava saksofona nekad nebūtu varējis kļūt par prezidentu.

 

Raksts sagatavots pēc mākslas zinātņu doktores; psh.zin.dr., Gņesinas vārdā nosauktās Krievijas mūzikas akadēmijas prorektores D.K.Kirnarskajas publicētajām atziņām (www.muz-schol16.ucoz.ru; www.dmsh6.com )  brīvā tulkojumā un izkārtojumā.